Helle Ammentorp Rasmussen

Billede af Helle Ammentorp Rasmussen

Jeg hedder Helle og er årgang 1975, jeg bor på Nordentoften i Skals, sammen med 2 af mine 3 børn, Anders fra 2000 er flyttet hjemmefra, men Lasse fra 2004 og Silje fra 2008 som bor her fortsat.

Jeg har være kommunal dagplejer siden 2009 og tidligere arbejdet som privat børnepasser og i vuggestue. Jeg er uddannet DGI certificeret dagplejer og har i marts 2020 gennemført grunduddannelsen til sansemotorisk terapeut.

Jeg lægger meget vægt på børnenes motorik og bevægelse, børnene bliver opfordret og opmuntret til selv at kravle op og ned, hoppe og i det hele taget at bruge kroppen, da det er grundlæggende for øvrig læring og barnets generelle trivsel og selvforståelse at kunne mestre sin krop.

Billede udefor dagplejehjemmet.

Vi har et dagplejeværelse, hvor vi primært leger når vi er indenfor. Værelset er indrettet med mulighed for motorik og bevægelse. Vi leger rigtig meget udenfor, både på vores egen legeplads, men elsker også ture ud i det fri.

Her i huset har vi også Neo (hundehvalp fra 2020) og Nuller (kat fra 2009) vi har desuden 5 hønsedamer som går i hønsegården der er i forbindelse med legepladsen, så vi kan gå og kigge på dem.

Vores dagligdag bærer præg af forudsigelighed og rutiner, men altid med udgangspunkt i børnenes humør og så vidt muligt på børnenes initiativ. Jeg skaber rammerne og sammen fylder vi dem, der er altid plads til at gribe et initiativ fra en af børnene. Vi arbejder med børnesyn, en anerkendende tilgang og tager tingene i børnenes tempo. Dette er vigtigt for at alle føler sig set og hørt.

Jeg lægger meget stor vægt på et godt forældresamarbejde, at vi viser hinanden tillid og taler åbnet også om de ting der er svære.

Når vi har det godt sammen, er barnet tryg ved at blive afleveret og vil trives i dagplejen.

Sovetider planlægger jeg, i samarbejde med forældrene, ud fra barnets søvnbehov.

Det er min overbevisning, at søvn avler søvn, altså at jo bedre børn sover om dagen jo bedre en nattesøvn får de også.

Oftest er det således, at de mindre børn sover en formiddagslur og en lur over middag og de lidt større børn kun har brug for en enkelt lur overmiddag. Jeg aftaler selvfølgelig dette i samarbejde med forældrene.

Jeg henviser gerne til Viborg kommunes ‘søvntoget’: https://viborg.dk/service-og-selvbetjening/born-unge-og-familie/radgivning-og-vejledning-til-familier/god-sovn-til-born/

Ved dagplejestart får barnet en kasse, i den kasse skal der være udetøj tilpasset årstiden, skiftetøj, bleer til gæstedagplejen, barnets informationer og telefonnumre, som vi kan kontakte i tilfælde af sygdom.

Barnet medbringer selv barnevogn, godkendt sele, myggenet og regnslag

Barnet medbringer selv bleer og skumklude, jeg giver besked når der mangler.

Ved barnet sygdom vil jeg gerne have besked på AULA.

Hvis jeg bliver syg, bliver I kontaktet af dagplejekontoret med et tilbud om gæstepleje og barnets ting bliver stillet i garagen sammen med barnevognen og kan hentes om morgenen.

Mandag: Kl. 6.35-16.20

Tirsdag: Kl. 6.35-16.20